Структура за темами

  • ВСТУП. ТЕМА 1. КОМУНІКАТИВНИЙ ВИМІР ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ МІЖКУЛЬТУРНИХ КОМУНІКАЦІЙ. ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ МІЖКУЛЬТУРНИХ КОМУНІКАЦІЙ. ДИНАМІКА КУЛЬТУРИ

    Мета і завдання навчальної дисципліни. Поняття міжкультурних комунікацій. Становлення та розвиток досліджень міжкультурних комунікацій у США, Європі та Росії. Розвиток досліджень міжкультурних комунікацій в Україні. Чинники актуалізації дослідження міжкультурних комунікацій в умовах становлення глобальної цивілізації.

    Визначення комунікації. Складові комунікативного процесу. Вплив культурного чинника на складові комунікації. Поняття ефективності комунікації і фактори, що впливають на неї у мультикультурному середовищі. Моделі комунікативних процесів. Види комунікації. Комунікація і культура. Елементи комунікації в контексті міжкультурної комунікації.

  • ТЕМА 2. БАЗОВІ КАТЕГОРІЇ КУЛЬТУРИ. МІЖНАРОДНА ПРАКТИКА МІЖКУЛЬТУРНИХ КОМУНІКАЦІЙ: CASE STUDY

    Категоризація культури за Е.Т.Холлом (час, контекст, особистий простір, форми і швидкість поширення інформації). Категоризація культури за Г.Хофстеде (дистанція влади, індивідуалізм, змагальність або мускулінність-феменінність, прагнення уникнути невизначеності). Категоризація культури за Ч.Хамптед-Тернером та Ф. Тромпенаарсом (універсалізм – партикуляризм; індивідуалізм – комунітаризм; специфічність – дифузія; нейтральний – ефектний; досягнення певного статусу – приписування статусу; відцентровість та доцентровість; інтернал – екстернал; послідовність часу (сіквентиальне розуміння часу) – синхронність часу). Базові типи корпоративної культури. Категоризація культури за Р.Д. Льюісом (моноактивні, поліактивні, реактивній).


  • ТЕМА 3. СПРИЙНЯТТЯ КУЛЬТУРНИХ ВІДМІННОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. ПРАКТИКА МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ І ЗАСВОЄННЯ ЧУЖОЇ КУЛЬТУРИ. ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

    Сприйняття культурних відмінностей у процесі міжкультурної взаємодії. Поняття «свій» і «чужий». Етноцентризм та особливості його формування. Роль етноцентризму у міжкультурних комунікаціях. Поняття «культурна ідентичність». Рівні і типи ідентичності. Особливості впливу ідентичності на процеси міжкультурних комунікації. Соціально-психологічний вимір міжкультурних комунікацій. Психологічні основи міжкультурних комунікацій. Основні принципи процесу сприйняття. Соціальна категоризація та стереотипізація. Поняття і сутність стереотипу. Функції стереотипів. Значення стереотипів для міжкультурної комунікації. Упередження в міжкультурних комунікаціях. Проблема корегування та зміни упереджень.

    Практика міжкультурної комунікації і засвоєння чужої культури. Формування міжкультурної компетентності. Форми і принципи взаємодії культур: загальна характеристика. Механізми і наслідки міжкультурної взаємодії. Акультурація як форма міжкультурної комунікації. Основні форми акультурації. Результати акультурації. Акультурація як комунікація. Культурна дифузія. Культурний конфлікт як форма міжкультурної комунікації. Культурна експансія. Типи сприйняття культурних відмінностей. Культурний шок. Модель освоєння чужої культури (за М.Бенеттом). Формування міжкультурної компетентності.

  • ТЕМА 4.МІЖКУЛЬТУРНА ВЗАЄМОДІЯ У СУЧАСНИХ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИНАХ. МІЖНАРОДНИЙ КУЛЬТУРНИЙ ОБМІН. ГЛОБАЛЬНІ, РЕГІОНАЛЬНІ І НАЦІОНАЛЬНІ СТРАТЕГІЇ МІЖКУЛЬТУРНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА. ЗОВНІШНЯ КУЛЬТУРНА ПОЛІТИКА. КУЛЬТУРНА ДИПЛОМАТІЯ

    Взаємодія культур: загальна характеристика. Рівні міжкультурної взаємодії. Міжцивілізаційний рівень міжкультурної взаємодії. Визначення поняття «цивілізація». Концептуальні підходи до проблеми між цивілізаційної взаємодії (М. Данилевський, О. Шпенглер, А. Тойнбі, А. Кребер, М.Бердяєв, П.Сорокін, С. Гантінгтон). Перспективи взаємодії цивілізацій у глобалізованому світі. Сценарії геополітичної взаємодії цивілізацій у ХХІ ст. Концепція міжцивілізаційного протистояння. Міжнаціональний та міжетнічний рівні міжкультурної взаємодії. Поняття «нація», «національна єдність» та «національна культура». Культурна консолідація нації. Особливості етнічного рівня міжкультурної взаємодії. Моделі міжетнічної взаємодії

    Міжнародні відносини як форма міжкультурної взаємодії. Міжнародне культурне співробітництво. Політика міжкультурного співробітництва ООН. Стратегії міжкультурної взаємодії ЮНЕСКО. Проекти ЮНЕСКО у сфері міжкультурної взаємодії. Шляхи взаємодії культур і цивілізацій. Участь України у міжнародних програмах міжкультурного співробітництва в рамках організацій системи ООН.

    Пріоритетні напрями європейської політики міжкультурного співробітництва. Характеристики культурного поля європейського суспільства. Європейська політика міжкультурного співробітництва. Трансформація міжкультурного співробітництва у політиці регіональних інститутів. Європейська політика міжкультурного співробітництва у діяльності міжурядових регіональних організацій. Політика міжкультурного співробітництва Ради Європи. Стандарти Ради Європи у сфері міжкультурного співробітництва. Програми Ради Європи у сфері міжкультурного співробітництва. Проект «Культурні маршрути». Політика міжкультурного співробітництва Європейського Союзу. Пріоритети сучасної політики ЄС в галузі міжкультурного співробітництва. Суперечливості стратегії мультикультуралізму для Європи. Програми ЄС у сфері культури та міжкультурного співробітництва. Участь України у програмах міжкультурного співробітництва європейських організації.

    Базові складові культурної дипломатії у сучасних міжнародних відносинах. Моделі культурної дипломатії. Практика культурної дипломатії провідних акторів міжнародних відносин. Сучасні пріоритети культурної дипломатії України.





  • ТЕМА 5. КРОСКУЛЬТУРНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ. КРОСКУЛЬТУРНА ПОВЕДІНКА У БІЗНЕСІ. ВПЛИВ КУЛЬТУРНОГО ЧИННИКА НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧІВ. КУЛЬТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ РЕКЛАМНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОМПАНІЙ НА РИНКАХ КРАЇН І РЕГІОНІВ СВІТУ.

    Поняття кроскультурного менеджменту. Вплив культурних чинників на поведінку у бізнесі. Корпоративна культура. Особливості роботи у команді. Культурні фактори у переговорному процесі. Вплив культурних чинників на формування і представлення презентаційних матіріалів. Культурні відмінності поведінки споживачів. Культурні відмінності рекламних кампаній ТНК для різних країн і регіонів світу.