ПРАКТИКУМ 2

Практикум 2. Маніпулювання як ненормативна технологія психологічного впливу в масовій комунікації (4 год.).

 

Завдання 1. Перед президентськими виборами у 1998 році в Україні по телебаченню демонструвався рекламний ролик, в якому жінка похилого віку дякувала Л.Кучмі за те, що українських юнаків не відправляють на війну в гарячі точки світу. На даному прикладі продемонструйте технологічні прийоми роботи спін-доктора, задіяні в сюжеті.

 

Завдання 2. Проаналізуйте напрямки роботи спін-доктора у телесюжеті від 22.06.92., де оператор, обминувши натовп біля будівлі Верховної Ради РФ, спрямував телекамеру на ємоційно збуджену жінку, що виявляла ознаки паніки, та на психічно хворого чоловіка, який перебував поза натовпом захисників “білого дому”.

 

Завдання 3. У лютому 2000 р. журналіст “Известий” О. Блоцький зняв відеосюжет роботи поховальної команди в Чечні, де в деталях демонструвалося також паталогоанатомічне приміщення та хірургічні маніпуляції лікарів. Спрогнозуйте ефект маніпулятивного впливу, на який розраховував журналіст, і дайте власну оцінку застосування подібних прийомів в контексті технології спін-доктора.

 

Завдання 4. Проаналізуйте уривки із статті Н.Вітренко “Геноцид проти пенсіонерів- злочин без строку давності”( “Досвітні вогні”,  № 48, спецвипуск) і визначте моделі індоктринації, задіяні в тексті.

 

...Треба точно знати, що ідеологам та реалізаторам нинішніх реформ наші пенсіонери не потрібні. Не потрібні ні як носії історичних традицій, духовних та культурних цінностей, моралі, ні як люди, що “з”їдають” (за їх уявленнями) частину бюджету. А саме головне, що для нинішнього антинародного режиму пенсіонери небезпечні своєю незалежністю. Бо це люди, не пов”язані з роботою на господаря, і тому їх важко залякати і змусити голосувати за політичні партії, що захищають інтереси господаря, інтереси діючої влади. Пенсіонери повністю відчули безправ”я, несправедливість, безрезультативність боротьби за свої права, а отже, вони будуть голосувати за зміни...

... Ідеологи та провідники нинішніх реформ- ситі, заможні, та суперзаможні, що сколотили своє багатство за рахунок обкрадання свого народу, є байдужими щодо долі тих, хто створював країну.

    Вони байдужі щодо долі тих, хто вже “відпрацював”свій ресурс. Багатим, їх батькам, їх дітям пенсія не потрібна. Прибутки з капіталу в межах країни та на зарубіжних рахунках, “хатинки” за кордоном забезпечують їм сите життя на століття вперед.

... Ніхто не повинен бути байдужим до того, що на харчування у пенсіонерів залишаються кошти лише на хліб та картоплю, в результаті чого- голодні запаморочення, часто із смертельним кінцем.

 

Завдання 5. 8 березня 2001 року Євген Марчук з”явився перед телеаудиторією в домашньому одязі та у фартусі,  демонструючи свої кулінарні навички. На прикладі даного відеосюжету з”ясуйте відмінності між стереотиповим та архетиповим резонансом як маніпулятивними технологіями, порівнявши їх із появою  у відеосюжеті Д. Буша напередодні виборів на фоні миноносців та  Р. Рейгана, який портретувався як ковбой верхи на коні.

На якому архетипі вирішив ”зіграти” автор відеосюжету, коли позиціонував у такий спосіб Є. Марчука? Відповідь обгрунтуйте.

 

Завдання 6. 5 лютого 2000р. відомий російський тележурналіст С. Доренко провів репортаж з Чечні. Спочатку він поспілкувався з генералом Казанцевим, потім із солдатами, після чого репортаж набув неочікуваної спрямованості: мова пішла про двох колишніх співробітників Російської ФСБ, переслідуваних власним відомством за те, що вони, мовляв, “відмовились вбити Б. Березовського”.

Проаналізуйте механізм маніпуляції свідомістю телеглядачів, застосований С. Доренко.

 

Завдання 7. Під час виборів до Верховної Ради та рад місцевих рівнів у  2002 р. у Солом”янському виборчому окрузі  №52 група підтримки кандидата у депутати Солом”янської райради В. Горбаля поширила листівку, що мала наступний зміст: на першій сторінці було поміщено текст під рубрикою “Чому будівельники підтримують Горбаля?” і давалася відповідь: “Будівельники підтримують Горбаля, тому що вони підтримують Олександра Омельченка”. На сторінці 2  “Медики за Горбаля “ містилося інтерв”ю з О. Шалімовим, який описував заслуги Горбаля перед медициною, а також подяка за “величезні заслуги” у вигляді подарунку за апарат для діагностики ракових пухлин та подарунки новонародженим дітям та матерям від імені головного лікаря районної лікарні. На третій сторінці під рубрикою “Церква благословила Горбаля” поміщувалося фото самого Горбаля із священником на фоні православного храму.

Проаналізуйте маніпулятивні прийоми, застосовані у виборчій листівці та спрогнозуйте можливий ефект впливу, цільову аудиторію, що була в даному випадку мішенню впливу.

 

Завдання 8. Ректор КНУКіМ  М.М Поплавський балотувався у депутати по Печерському виборчому округу. В якості агітаційного матеріалу було використано листівку, на першій сторінці якої було поміщено біографічну довідку наступного змісту: Михайло Поплавський народився... у простій селянській родині. Після закінчення школи працював машиністом на тепловозі шахти №6...

На даному фрагменті покажіть вплив технології архетипового резонансу та інших маніпулятивних прийомів.

 

Завдання 9. Проаналізуйте діалог кандидата в народні депутати М. із виборцями під час зустрічі і охарактеризуйте вплив гіпнотичної технології на створення зміненого стану свідомості:

Депутат: Займаючись політикою, я став розуміти, що не знаю наших людей настільки добре, щоб займатись політикою, але настільки добре, щоб не боятись займатись політикою добре і добре впізнати наших людей. Але я ніяк не можу зрозуміти, що з незрозумілого мною в наших людях я все ж розумію, і я, мабуть, ніколи не зрозумію різниці між тим, що я вже знаю і зрозумів і тим, чого я не знаю і не зрозумів у політичному житті нашого суспільства взагалі та нашого виборчого округу зокрема.

Репліка з залу: Ви не могли б пояснити, що ви маєте на увазі?

Депутат: Можу, але ви все одно не все зможете зрозуміти, бо для того, щоб зрозуміти політику, треба зрозуміти власне розуміння політики, і подивитись, що у цьому розумінні залишилось зрозумілим, а що –незрозумілим, і лише після цього співставити те, що ви розумієте і те, що я розумію...

(Пауза, сміх, аплодисменти в залі).

Депутат: Спасибі. Саме смішне полягає в тому, що все, що ви зараз не зрозуміли- все одно не свідчить про  незрозумілість проблеми...

 

 Завдання 10. Ведучий з Фонду Сороса проводив гуманітарний семінар по темі “Сталінізм: уроки минулого”. В першій частині семінару присутнім  на  далекій відстані при виключеному світлі  демонстрували документальні кінозйомки 30-х років, супроводжуючи   їх таким текстовим коментарем:

 Сталін, зносячи на собі несправедливі знущання та побої від свого батька і спостерігаючи за безпорадністю матері, засвоїв ідею про те, що краще бути катом, ніж жертвою. Тому для радянської Росії катування стало нормою життя. Адже дитина має любити свого батька, і стаючи батьком сама, теж вимагає від своїх дітей, щоб вони любили його всупереч всьому. Сталін вимагав від народу Росії любити ту атмосферу знущання над особистістю, яка створювалась терором НКВС під його батьківською опікою.

( На один момент на екрані з”являються фотографії немовлят, супроводжувані сторонніми магнітофонними записами плачу, крику і зойкання ).

Після цього на другій половині цього ж екрану демонструються зйомки від 2001р., в яких   

Президент Росії В. Путін проводить прес-конференцію( кінозапис супроводжується розважальною музикою і текстовим коментарем):

Сьогодні Росія переживає епоху становлення демократичного ладу, нові лідери мають стерти ганебний досвід беззаконня та цивільного кровопролиття, що мав місце у минулому(в кадрі з”являються російські військові літаки, які бомбардують чеченські селища). Однак молоді нації бувають настільки беззастережно критичні щодо власного минулого, що часто забувають про прогалини негативу, який просочується у поведінку їх лідерів.

(Раптово зйомки, що ведуться на різних частинах екрану, накладаються одна на одну так, що Сталін і Путін у кадрі починають рухатися назустріч один другому, зображення змішуються, в залі включається світло. Ведучий просить вибачення у присутніх за технічні проблеми).

Визначте НЛП-технологію та супутні маніпулятивні прийоми, застосовані в ситуації, опишіть механізм їх впливу на свідомість та безсвідоме та спрогнозуйте програмуючий ефект впливу на уявлення та поведінку аудиторії.

 

Завдання 11.Ознайомтесь із текстовими моделями з періодичних видань суспільно-політичної спрямованості і визначте маніпулятивні прийоми, застосовані в них.

.

Модель 11.1. Ми були у складі імперії, вона робила свій імідж на експорт, коригувала систему ідеологічних дзеркал, створювала ілюзію своєї, а відтак і нашої присутності в світі. Насправді ж ми були на світовій сцені лише по цей бік залізної завіси. Чманіли в ідеологічній риториці, самі собі аплодували. Не бракувало й запевнень, що ми великий народ, носії передових ідеалів, що у нас всесвітньо відомий Шевченко... Водночас відбувався нечуваний за цинізмом геноцид нації шляхом репресій, голодоморів та асиміляції, послідовна її дискредитація в очах населення, індексування чітких ідеологем типу “націоналісти”, “сепаратисти”, “зрадники”, і все це на сліпучих перехресних променях добре відшліфованих імперських лінз.

 

Модель 11.2. Але ж всі прекрасно розуміють, що Й. Сталін – не просто кримінальний злочинець, деспот з ознаками параної, садист та практикатор репресій. Йому не відмовиш в організаційному генії, сталевій волі, мужності і наполегливості. Так, для Росії він був катом і садистом, але для ворожого оточення він виступав уособленням сильного політика,  керманича партії і народу багатонаціональної імперії…

 

Модель 11.3. Підсудний випадково позбавив життя (вчинив вбивство з необережності) потерпілого (жертву), але ніхто не зміг би визначити, чи було це позбавлення життя виключно справою рук підсудного. Так званий "потерпілий" також не виявив правоналежної поведінки…

 

Модель 11.4. Чи можна назвати сучасний плюралізм мистецтва В Україні нормальним явищем? Адже під гаслом плюралізму в мистецтво проникає низькосортний художній продукт. А це вже не художній плюралізм, є вседозволеність і засмічення масової свідомості…

 

Модель 11.5. Утвердження демократії в Україні є неодмінною запорукою громадянського миру, злагоди і солідарності. Усе це – характеристики зрілого суспільства з демократичним устроєм, яке рухається шляху прогресу…

 

Модель 11.6. Головним для України на сьогодні залишається розв'язання економічних проблем. Це є стрижнем соціально-економічної програми уряду, пріоритетним напрямком діяльності президентської влади…

 

Модель 11.7:

А: Для України нагальною проблемою була і залишається корумпованість найвищих ешелонів влади.

Б: Наскільки нагальною є ця проблема?

А: Вона є нагальною настільки, що…

Б: Що слід розуміти під корумпованістю?

А: Під корумпованістю слід розуміти …

Б: Які ешелони влади можна віднести до найвищих?

А: До найвищих ешелонів влади можна віднести…

Б: Чи є країни більш корумповані, ніж Україна

 

Модель 11.8:

А: Для України нагальною проблемою була і залишається корумпованість найвищих ешелонів влади.

Б: Невже в Україні вищі ешелони влади настільки корумповані?

А: Так, і тому ця тема є актуальною для обговорення…

Б: А я і не знав, що все настільки погано. Невже нічого не можна вдіяти? А, можливо, я неправильно тебе зрозумів: ти говориш  про корумпованість окремих осіб чи гілки системи влади?

 

Модель 11.9.:

Заголовки газетної статті:

"Корупція в Україні"

"Україна і корупція"

"Проблеми країн, що розвиваються: корупція влади в Україні"

"Люди, які нас дискредитують: хто створює нам імідж корумпованої країни?"

 

Модель 11.10:

А: Говорять, що велика кількість засобів масової інформації створює у суспільстві шокову атмосферу. Прийнято вважати, що в інтересах самого суспільства для уникнення цього треба впроваджувати...

Б: Я й так знаю, на що ви натякаєте: для того, щоб обмежити свободу ЗМІ,  можна обійтись без такої прелюдії.

 

Модель 11.11:

А: Сьогодні я прочитав в одному журналі статтю, присвячену проблемі емансипації.

Б: Проблема емансипації?! А це проблема?!

 

Модель 11.12:

А: Ви ж знаєте, що даючи ці вказівки, я зовсім не переслідую будь-якої корисливої мети.

Б: Насправді ж ви думаєте: "От наївна людина! Все приймає за чисту монету!"

 

Модель 11.13:

 

А: Програмою нашої партії передбачено заохочення підприємницької діяльності та різних форм власності.

Б: Давно відомо всім, що вашій партії тільки того і треба, щоб дірватися до годівниці.

 

Модель 11.14:

А: Я вже казав вам,  що ми не визнаємо авторитетів.

Б: Ми діємо в силу того, що ми визнаємо корисним.

А:  Все?

Б:  Все …

 

Модель 11.15:

У кожного з вас  є діти, онуки. Подумайте про їх майбутнє. Поклавши сьогодні гроші у наш банк, ви завтра отримаєте солідні відсотки по внеску. Ви самі ковалі свого щастя і впевненості…

 

Модель 11.16:

А: Ми зібралися не для того, щоб вислуховувати від вас якусь загальновідому інформацію. У нас конкретна проблема.

Б: Друзі мої! Я всім серцем разом із вами. Адже я, як і ви, також є жертвою цієї драматичної ситуації. Невже ви думаєте, що я прийшов сюди, щоб просто пограти на ваших почуттях?

 

Модель 11.17:

А: Будь-яку політичну опозицію в інтересах стабільності влади можна нейтралізувати.

Б: Невже ви так вважаєте?

 

Модель 11.18:

А: Насправді ніяких егрегорів не існує! Дурниці це всі!

Б: А от наукою доведено, що у кожного з нас є свій духовний супутник, який дається нам на все життя. Це як наше alter ego,  чи не так?

 

Модель 11.19:

А: У мене немає сумнівів з приводу того, що за несплату податків людина має нести не менш суворе покарання, ніж за звичайну крадіжку.

Б: Чи впевнені ви в тому, що ви сплатили усі недоїмки по податках?

 

Модель 11.20:

А: (запитання адресоване чесній людині). Ну що, ви вже перестали красти дрібні речі у своїх знайомих?

Б: (контраргумент)

 

Модель 11.21:

 

А: У мене є сумніви з приводу щирості його намірів…

Б: Хто ви взагалі такий, щоб сумніватися в репутації такої чесної людини, як він!..

 

Модель 11.22:

А: Коли у людини немає часу на важливі справи, то дріб'язки можна облишити…

Б: За всіх обставин дріб'язків у нашому житті не буває.

 

Модель 11.23:

Про ОУН-УПА можна говорити багато, як можна говорити багато про Гітлера, Муссоліні, Сталіна і Піночета. Так, під час Великої вітчизняної війни вони піднялись із зброєю у руках проти німецьких загарбників. Проти тих самих загарбників Гітлера, яких вони вважали визволителями від сталінського режиму…

 

Модель 11.24:

А: Ми можемо запропонувати вам серйозну фінансову угоду…

Б: Яка ж це угода?! Це всього лише протокол про наміри…

 

Модель 11.25:

А: Я завжди був на боці чесних людей!

Б: Справа не твоїй чесності, а в тому, що ти від цього отримав…

 

Модель 11.26:

А: Лікар-злочинець, який використав науковий метод.

Б: Який саме?

А: Він зґвалтував мене під наркозом…

Б: Під загальним чи під місцевим?

 

Модель 11.27:

А: Наша партія програла на виборах…

Б: Як?! Це дуже погано. І все ж, можна запропонувати президентові створити коаліційний уряд.

 

Модель 11.28:

А: Вважаю, дії обвинуваченого слід кваліфікувати за статтею 94 Кримінального кодексу України…

Б: (знаючи про помилковість твердження А): Я з Вами абсолютно погоджуюсь! Він заслуговує саме на таке суворе покарання…

 

Модель 11.29:

 

А: Вважається, що духовні фактори є програмуючими щодо розвитку базису, всіх підсистем виробництва…

Б: А от Маркс вважав, що саме матеріальні умови життєдіяльності визначають духовну надбудову.

 

Модель 11.30:

А: Ви звичайно знаєте про те, що в останніх публікаціях Інституту Сходознавства ведеться мова про існування єдиної етнічної сім'ї на Балканах до утворення окремих держав…

Б: Ні, не знаю

 

Модель11. 31:

А: Земля обертається навколо сонця…

Б: А ось в псалмах написано: "Ти поставив землю на тверді основи, вона не зрушиться ніколи." Як ви думаєте, чи  може Святе писання помилятися чи ні?

А: (згадуючи про можливість інквізиційного переслідування та тортур): Ні…

Примітка: в даній моделі використовуються два маніпулятивні прийоми.

 

Модель 11.32:

А: Ринкове середовище не може існувати без конкуренції…

Б: Та що ви кажете? А як же існування ринку у докапіталістичні часи?

А: То конкуренція існувала і тоді…

Б: Так, але ж то була докапіталістична конкуренція…