ЗАВДАННЯ 1, ТИЖДЕНЬ 1-2
Навчальні завдання
1. Американський політолог М.Херманн визначає
лідерство так: «Лідерство — багатогранне поняття. Розглядаючи його прояви, слід
взяти до уваги:
а) характер самого лідера;
б) риси його конкурентів (послідовників,
виборців і ширше — всіх політичних суб’єктів, що взаємодіють з даним лідером);
в) взаємозв’язок між лідерами та його
конституентами;
г) контекст або конкретну ситуацію, в якій
лідерство здійснюється».
Покажіть, як «працює» це визначення політичного
лідерства в різних політичних режимах. Що об’єднує і що вирізняє політичних
лідерів
СНД, України, США та інших країн? Для аналізу
спробуйте використати відомості про політичних лідерів та їхніх послідовників
(М.Тетчер, Г.Колль, Б.Клінтон, В.Гавел, Ф.Кастро тощо). Які типи лідерів вам
відомі?
2. У розумінні лідерства необхідно відрізняти
три самостійних підходи: психологічний, соціологічний та політологічний.
Психологів цікавлять власне психологічні процеси, пов’язані з переходом саме
від натовпу до певної диференційованої спільності. Соціолога хвилює питання про
соціальні механізми подібних процесів та стратифікацію різноманітних соціальних
спільностей (лідерство у неформальних гуртах, виробничих колективах тощо).
У чому специфіка політологічного підходу до розуміння
лідерства? Чи слід розрізняти поняття «лідер» та «керівник»? Якщо так, то чому?
3. Відомий німецький політолог М.Вебер,
аналізуючи феномен влади, дійшов висновку, що вона може існувати на трьох
різних підвалинах: традиції, харизми та легальності. Влада
традиціоналіста-вождя (патріарха або князя) тримається на авторитеті «вічно
вчорашнього», тобто на тих принципах, що освячені традицією та звичною
орієнтацією на їх дотримання. Харизма передбачає вождя-засновника
(харизматика), який спирається на повну особисту відданість та довіру
послідовників, що базується на наявності в нього особливих рис (пророк, князь —
військовий керівник, партійний вождь). Врешті-решт, вождь-реформатор
(законодавець) діє на основі законного обрання і ділової компетенції. Найбільш
цікавим із точки зору професійного визнання політика М.Вебер вважав феномен
харизми.
Як ви думаєте, чому? Чи притаманний цей тип
лідерства нашій політичній традиції? Чому феномен харизми сьогодні в центрі
уваги політологів?
4. Імідж — це цілеспрямовано створюваний
особливого виду образ, уява, якою за допомогою асоціацій наділяє об’єкт (явище,
особистість, товар тощо) додатковими цінностями — соціальними, політичними,
соціально-психологічними, естетичними та ін. і завдяки цьому сприяють його
більш емоційному сприйняттю. Особливу роль у формуванні іміджу відіграють
засоби масової інформації. Провідні політики Заходу зай-
мають майже стільки ефірного часу, як їхні
політичні супротивники, разом узяті.
Покажіть на прикладах, якими засобами, методами,
способами створювався імідж наших керівників, чи відповідає він справжній
сутності того чи іншого лідера?
5. На основі аналізу періодичної преси
охарактеризуйте нинішній стан та перспективи розвитку політичного лідерства в
Україні.
6. Як співвідноситься роль політичного лідера і
народних мас?
7. Які з концепцій, що пояснюють природу
лідерства, найбільш реалістичні?
Завдання для перевірки знань
1. Що спонукає людей до активної професійної
діяльності, до політичного лідерства?
2. Чому суспільство, класи, нації, верстви,
еліти висувають із свого середовища політичних лідерів?
3. Які теорії еліт і висування політичних
лідерів вам відомі?
4. Якими рисами, на ваш погляд, повинна володіти
людина, котра претендує на роль політичного лідера? Чи достатньо наявності цих
рис, щоб стати таким лідером?
5. Які особливості висування політичного лідера
в умовах однопартійної системи?
6. Що таке соціальні еліти? Як і чому вони
виникають? Чи можна американський істеблішмент і радянську номенклатуру
визначити як еліти?
7. Культ політичного лідера — чи визначається
він режимом влади чи особистими рисами, які характеризують лідера?
8. Чи можна на підставі «теорії рис» визначити
постійний, вічний тип політичного лідера, який може існувати на всі часи для
всіх умов?